Zuid-India, Colombo in 14uur en Xmas en newyear on the beach

1 januari 2015 - Ao Nang, Thailand

Hoewel Mamallapuram een typisch Indiase naam is, is het plaatsje ontstaan vanwege de ratna's en tempel; een echte backpackershub dus. Goed nieuws, want na Chennai betekende dat goede accommodatie en iets wat je haast gastronomie zou noemen ;-). De ratna's zijn een soort oefentempels uit 1 stuk steen gehouwen van wel 12m hoog.

De volgende stop was Pondicherry, waar we in een ashram (meditatieoord) zijn verbleven. Nogal basic kamer met strikte regels. We moesten allebei plechtig beloven ons aan de huisregels te houden (Jara moest mij uit de tuktuk halen om ook deze eed af te leggen). Die regels waren: Jara schouders bedekt, niet roken en drinken, 10.30pm binnen zijn, geen herrie maken, etc.

Pondicherry is tot de onafhankelijkheid van India (1947) in handen van de Fransen geweest. Zo hebben veel straten een Franse naam (Rue de Cathedrale) en zie je veel Franse bouwstijl. Typisch Indiaas is dan weer dat het historische Hotel de Ville onlangs door een regenbui (?!) is ingestort. Zonde!

Na een helse busrit (die chauffeurs zijn werkelijk levensmoe) en 7-urige treinrit (altijd uurtje meer dan de 'dienstregeling'), kwamen we de dag erna aan in Madurai. Madurai heeft een enorm Hinduistisch tempelcomplex met vier poorten van elf verdiepingen hoog vol met de meest kleurrijke goden en godinnen, sommige met tig armen of dierenhoofden. Ook binnen zijn er overal olielampjes, biddende mensen, altaartjes, offers en veel, veel meer.

Dit deel van de reis hadden we er een moordend tempo in zitten, dus de volgende dag vertrokken we alweer naar Kollam om daar om half twee 's nachts aan te komen (nog boos te worden op een man achter een pre-paid taxi-stand die mij geen normale prijs wilde geven) en de volgende ochtend verder te reizen met een boot door de backwaters van Kerala. Een must-see om door dit netwerk van meren en kanalen van brak water te varen langs village life, rijstvelden, arenden, kingfishers, Chinese visnetten, vrouwen die de was doen in dit water, naast vrouwen die zitten te vissen, naast mannen die zichzelf wassen in het water.

De volgende stop was Kochi, waar de Nederlandse invloeden nog te vinden zijn in een paleis, grafstenen in een eeuwenoude kerk ('Hier lecht begraaphen') en het Dutch   (dat langzaamaan meer oerwoud dan oude begraafplaats wordt). De bizarre oogbewegingen bij de dansshow (Kathakala) zullen we niet snel vergeten (denk: trillende ogen met 10 bewegingen per seconde ofzo).Ook leuk om zelf een vis te kopen op de markt en direct bij een restaurant te laten klaarmaken!

Toen was het tijd voor het strand van Varkala om Kerstmis te gaan vieren, samen met Ramon en Simon. Trouwens altijd leuk om de manager van je hotel vozend met de schoonmaakster te betrappen (we denken dat het een stel is, maar zeker zijn we nog steeds niet), daar worden ze een stuk gastvrijer van! Van al dat strand en zon wordt Kerstmis ook wel totaal anders dan anders, maar een erg leuke ervaring!

Na Kerst was het tijd om India te verlaten om naar Thailand te gaan. We hadden echter een vlucht met een overstap van 14uur in Colombo. Wij wilden dus wel een glimp van Colombo meepakken. Op internet was te vinden dat een transfervisum voor 2 dagen gratis was. Een norse immigratiebeambte begon echter te zeuren om een hotelvoucher die we niet hadden, want we bleven niet slapen. Die moesten we dan maar bij de airline gaan vragen. Met zero vertrouwen in een goede afloop Martijn naar de airline. Tot onze verbazing kregen we niet alleen een hotelvoucher (dus gratis visum a 70 dollar!), maar gaf die recht op een hotelkamer, transport, lunch en diner! De verbazing werd nog groter toen bleek dat het geen louche airporthotel was, maar een tophotel middenin Colombo met het luxueuste lunch- en diner buffet dat wij ooit gezien hebben. Daarbij kregen we ook nog een paar uur Colombo als bonus: fraaie koloniale architectuur met Nederlandse invloeden, kustlijn met allerlei foodkraampjes en heerlijke cocktails met uitzicht op zee. Het smaakte allemaal (voor een deel letterlijk!) naar veel meer, dus Sri Lanka ziet ons nog wel eens terug voor de rest...

Onze hele trip van India naar Thailand was behoorlijk strak gepland. In India moesten we een stuk met de auto, trein en rickshaw om naar het vliegveld te komen. Vanuit Colombo vlogen we naar Bangkok en moesten daar in 3,5 uur naar een ander vliegveld (1uur rijden) en inchecken. Alles ging helemaal goed, dus kwamen we de 28ste in Ao Nang aan. Hoewel onze reservering niet goed was doorgekomen (prutsers!) kregen we in een ander hotel een betere en goedkopere kamer. Niet te klagen dus!

Inmiddels liggen we alweer een paar dagen op het strand. Opnieuw prachtig uitzicht op palmen en rotsformaties, traditionele bootjes die rondvaren, ultragoedkope massages, verse kokosnoten en sapjes en curry's om je vingers bij af te likken. Die curry's kunnen we na een kookcursus hier (met hyperactieve lerares) ook zelf maken!

Gisteravond hebben we oud en nieuw op het strand gevierd, in verschillende barretjes en bij een groot strandfeest dat voor Thaise mensen bedoeld was (enige Engelse woord wat we konden ontdekken was 2015). De Thaise lekkernijen (foto!) hebben we maar even overgeslagen... Bijzonder was het aftellen ruim voor 12en, omdat de liedjes blijkbaar op waren. Het vele prachtige vuurwerk boven strand en zee maakten het helemaal af!

HAPPY NEW YEAR AND ALL THE BEST FOR 2015!!

1. Annemarie:
    1 januari 2015
    Happy New Year!!! Wat hebben jullie weer veel beleefd. Gaaf om ook een kookcursus te volgen daar; een betere plek om dat te leren is er volgens mij niet.
    Veel plezier ook nog op Koh Tao! Gaan jullie daar nog een introductieduik maken? Veel schildpadden en mooi koraal daar!!
    Dat 2015 jullie weer veel (reis-)inspiratie mag geven en dat het een succesvol jaar wordt in gezondheid!
  2. Roxana:
    1 januari 2015
    Geweldige reisverhalen in 2014...op naar veel geluk en fijne reisavonturen in 2015!!!
  3. Toon Janssen:
    Hallo Jara & Martijn.
    weer zeer indruk wekkend het verhaal,mooi die extra fijne overnachting die jullie er extra heb hebben gehad !
    en lollig het aftellen naar 24,00 uur. dat lijken me wel dingen die daar wel wat anders er aan toe gaan hal in de westerse wereld . wens jullie een fijne voort zetting van jullie reis!
    Gr. Toon
  4. Roos & Peter.:
    Beste Jara en Martijn,
    Opnieuw weer een verhaal met allerlei belevenissen. Deze keer heel vaak van de ene plaats naar de andere. Zo te lezen zit er deze keer ook regelmatig wat mee met de reis.Misschien worden jullie daarin ook wat handiger.Geweldig die dansshow (Kathakala). Die snelheid van oogbewegingen hoe zullen zij dat leren.Voor de dames die alles willen volgen is dat prachtig.
    Al bij al heel veel deze keer. Succes in Thailand
    Groetjes, Roosje en Peter.
  5. Peter:
    2 januari 2015
    Hoi Martijn en Jara
    een fijn en gezond reisbewust geniet bewust 2015.in goede gezondheid van lichaam en geest.
    Heel veel interessante plaatsen en hoop ook ontmoetingen voor jullie vervolgreis.
    Groetjes Peter
  6. Dalena:
    3 januari 2015
    Lieve Jara en Martijn!
    Wat een prachtige verhalen weer! We vinden het zo fijn om jullie zo een beetje te kunnen volgen! Veel positiviteit in het verhaal dit keer, volgens mij genieten jullie het volle teugen!
    Een geweldig 2014 voor jullie om op terug te kijken, dat 2015 jullie maar net zoveel avontuur mag brengen!
    Hele dikke kus en knuffel van mij en Rob!
    Xxxx Dalena en Rob
  7. Willem Jan:
    6 januari 2015
    Doet me denken aan de full moon party op 29 December, New Years Eve en een 'inbetween party' op Koh Phangan een paar jaar geleden... Beste wensen voor 2015 en geniet ervan!
  8. Berend:
    6 januari 2015
    Heerlijk!! Gelukkig nieuwjaar!
  9. Connie Roozen:
    8 januari 2015
    Geweldig om jullie verhaal te lezen, happy new year!