Zuid Afrika: safari's, wijn en Kaapstad!

7 mei 2015 - Rotterdam, Nederland

Johannesburg was onze eerste stop in Zuid Afrika. Het centrum van de stad is precies hoe wij Jo'burg verwachtten: goedkope winkels, veel betonnen gebouwen, waarvan sommige half instorten en enkele historische parels. Prachtig uitzicht vanaf de 'Top of Africa', inderdaad het hoogste gebouw in het continent. Vooral in de buitenwijken vind je hippe winkels en heerlijke restaurants. Eten en drinken kost trouwens in heel Zuid Afrika een habbekrats! In Jo'burg is ook het Apartheidsmuseum te vinden dat het verschrikkelijke verhaal van de onderdrukking van donkere Afrikanen vertelt, onderdrukking die tot 1990 geduurd heeft!! De effecten ervan duren nog altijd voort met townships, veel bedelende mensen en criminaliteit (waarvan wij gelukkig niks gemerkt hebben).

Wij hebben in Zuid Afrika in een huurauto rondgereden. Parkeren is heel grappig. Je betaalt bijna nergens parkeergeld, maar overal staan mannen in hesjes die op je auto zullen passen. Uiteraard tegen een fooi achteraf. Sommige hebben zelfs een vaste prijs om ervoor te zorgen dat je auto 'safe' is!

Na een korte stop in Pilgrims Rest - een goudmijndorpje dat nog in de stijl van 1880 is - was het tijd voor het Krugerpark. Met onze eigen auto hebben we 3 dagen rondgereden en ongelofelijk veel dieren gezien. Twee leeuwen die langs onze auto liepen en eentje rustig naast de auto ging liggen. Olifanten die een kwartier de weg blokkeerden. Achteruit moeten rijden omdat een neushoorn recht op de auto afliep. Vechtende giraffen midden op de weg en een hyena familie met 4 pups in de goot. En dan nog nijlpaarden, krokodillen, cheetah, vele soorten antilope/herten, schildpadden, roofvogels, zebra's, buffels en veel meer! Echt fantastisch en een must see voor iedereen!

Na deze wilde dierentuin zijn we naar Swaziland gereden. Een hele uitdaging om met onze 0.8liter motor bergop over onverharde wegen met enorme kuilen te rijden, maar hij heeft het gered! Vooral het ruige landschap in Swaziland is erg mooi met bossen, bergen, heuvels en rivieren. Verder is het land behoorlijk arm, omdat de koning met 14 vrouwen zo exorbitant leeft dat er geen geen geld voor het volk meer overblijft.

Na een flinke autorit met een tussenstop bij een van de battlefields van de vele Anglo-Boer oorlogen (tussen de Nederlandse Afrikaners en de Engelsen) van rond 1900 kwamen we 's avonds bij de Sani Pass aan. De volgende dag zijn we met een 4x4 de Sani Pass opgereden naar het 'mountain kingdom' Lesotho. De pas is een veredeld karrepad waarbij een 4x4 absolute noodzaak is. De natuur is prachtig en de uitzichten zijn geweldig! Bovenop de berg is het pure armoede met herders gehuld in dekens en hutten van stenen afgewerkt met modder. Lachwekkend is dan ook dat er met de hulp van de Chinezen (die lopen daar dus ook rond) gewerkt wordt aan een belachelijk brede asfaltweg om de pas te vervangen.

De volgende dag waren we alweer in Durban. Ook hier hetzelfde beeld als in Jo'burg. Een lelijk centrum met goedkope winkels en enkele prachtige historische gebouwen, terwijl in de blanke buitenwijken hippe boetiekjes en restaurants te vinden zijn.

Hierna was het tijd voor de tocht door het gebied dat de Wilderness wordt genoemd. Ook hier prachtig landschap met uitzichten over zee, ruige bergen, strandwandelingen en fantastische zonsondergangen. We hebben geslapen in het afgelegen dorpje Coffee Bay en het schattige Knysna. Daartussen een stop in het Addo Elephant Park, waar we nog meer dieren hebben gezien, waarbij vooral de jakhals en zwarte neushoorn indruk maakten.

In Zuid Afrika hebben we ook kennis gemaakt met het fenomeen 'load shedding'. Dat is een dure term voor het afsluiten van de stroom. Ze hebben er te weinig capaciteit dus zetten ze om de dag voor 1-2 uur in hele wijken de stroom uit, vooral in de avond. Dat levert gevaarlijke situaties op met straatverlichting en stoplichten die uitstaan, maar het zorgt vooral voor een prachtige sterrenhemel. En voor een romantische avond met diner bij kaarslicht in een prachtig 18e eeuws pand! Grappig is ook dat je door een stad kan rijden waarbij in de ene helft alles uit is en in de andere alles aan.

De volgende dag hebben we door twee prachtige passen gereden in de buurt van Swellendam. Oneindig veel bochten en steile kliffen! Daarna was het in Robertson tijd voor onze favoriete hobby: wijn proeven! Ook de volgende twee dagen hebben we in het bekendere Franschhoek en Stellenbosch oneindig veel fantastische wijnen mogen proeven en in de beste restaurants van Zuid Afrika kunnen eten. Omdat het de laatste dagen waren hadden we onszelf ook nog op schitterende accomodaties getrakteerd (waarbij de auto ongevraagd werd gewassen en de hulp achter je aan rende om te vragen bij welk restaurant ze die avond mocht reserveren!), dus onze lol kon niet op. Bij een van de wijnproeferijen mocht Jara zelfs een fles champagne sabreren!

Na dit bacchanaal was het tijd voor Kaapstad, de final destination. Vlakbij Kaapstad kun je op het strand pinguïns zien. Echt een heel schattig gezicht! Daarnaast was de excursie naar Robbeneiland, waar Nelson Mandela 18jaar heeft vastgezeten erg indrukwekkend. Het verhaal van de jarenlange onderdrukking van de donkere Afrikanen is bedroevend. In Kaapstad zelf is het V&A Waterfront met heerlijke terrassen en winkels erg leuk, maar vooral de markthal met tal van gerechten en drankjes is fantastisch. Uiteraard mag een bezoek aan de Tafelberg niet ontbreken. We kunnen iedereen aanraden om zelf naar boven te lopen, een zware maar prachtige tocht! Op de laatste dag zijn we ook nog even naar Kirstenbosch gegaan, de enige botanische tuin met UNESCO status. Daarna was het op naar het vliegveld om via Dubai in een luttele 22uur naar Amsterdam te vliegen.

En nu? We zijn weer thuis! Met een enorm dubbel gevoel. Hartstikke leuk om iedereen weer te zien en hartstikke jammer dat dit avontuur is afgelopen...

1. Toon Janssen:
    Hallo Jara & Martijn.
    Weer een geweldig verhaal zoals de autorit met een 0,8 ! dat jullie je daar mee uit de voeten hebben kunnen maken toen de de neushoorn aan kwam, fantastisch wederom heel mooi en indrukwekkend verhaal, zulle vlug eens bij praten. Gr. Toon
  2. Roxana:
    Klinkt weer geweldig!!
  3. Lex Voskuil:
    Martijn en Jara,

Welkom thuis! Ik heb genoten van jullie verhalen en wat een mooie wereldreis hebben jullie gemaakt!

Tot gauw.

Groeten,

Lex
  4. Dalena:
    8 mei 2015
    Lieve Jara en Martijn,
    Een geweldig verhaal weer en fijn om te horen dat jullie weer veilig thuis zijn. Dat dat dubbel moet voelen snap ik goed! De foto's zijn weer erg indrukwekkend, vooral die van alle dieren naast jullie auto!!
    Super fijn dat we jullie weer snel kunnen zien!
    Dikke kus en knuffel van mij Rob!
    Xxxx
    Dalena
  5. Annemarie:
    9 mei 2015
    Wat een fantastisch jaar hebben jullie achter de rug!
    Ik kan me goed voorstellen dat het gevoel heel dubbel is. Vergeet niet dat jullie verhalen ons hebben geïnspireerd om de backpack weer van zolder te halen en ook weer de stappers aan te trekken om de wereld te verkennen ;-).

Tot snel!

Liefs,
    Ann
  6. Roos & Peter.:
    10 mei 2015
    Beste Jara en Martijn,
    Dit is dus bijna het einde van een heel lang en spannend verhaal. Ik heb veel bewondering voor jullie dat zoals ik het allemaal heb gelezen, toch alles redelijk naar wens is verlopen. Zuid-Afrika met het Krugerpark geweldig al die wilde dieren. Swaziland behoorlijk arm begrijpelijk met een koning en 14 vrouwen. Wijnproeven in Robertson enz. is inmiddels een belangrijke hobby van jullie begrijp ik. Binnenkort horen wij hoe het met jullie allemaal echt is vergaan.
    Groetjes,
    Peter.