Vliegen, varen, vino en Lima

10 augustus 2014 - Chiclayo, Peru

Wat bezielt iemand om middenin de woestijn geulen van honderden meters lang te graven? En dan ook nog eens in een bepaald patroon, dat ze zelf niet konden zien, omdat ze niet konden vliegen. Niemand die het weet, maar de Nazca-lijnen zijn het resultaat en zien er indrukwekkend uit! De bonus is om een keer in een 6-persoons Cessna te vliegen. Super!

De nachtbus erheen had trouwens 3,5 uur vertraging, waarbij de taxichauffeur die ons ophaalde dus ook lief 3,5 uur had staan wachten....

De volgende stop was Ica, want in Peru maken ze ook wijn. Niet zulke goede, hebben we uitgevonden, maar ze proberen het... Maar Ica heeft meer, vlak buiten Ica verandert het landschap ineens in een woestijn met een oase. Een soort hele grote zandbak. En net als vroeger kun je in de zandbak spelen. In dit geval betekent dat in een grote zandbuggy door de zandduinen scheuren en er vanaf sandboarden. Dat sandboarden is met een snowboard van een zandduin van een paar honderd meter hoog afglijden. Staan is best lastig, maar head first liggen is eigenlijk nog mooier!

Vanuit Pisco hebben we een tour naar de Islas Ballestas gemaakt, ook wel poor man's Galapagos genoemd. Eilanden met zeeleeuwen en tal van pelikanen, wat pinguïns en duizenden andere vogels. Vooral leuk om pinguïns te zien waggelen in hun jacquet.

We waren wat sceptisch over Lima, omdat een aantal andere reizigers Lima hadden afgeraden. Onterecht! Lima heeft een mooi historisch centrum, goede restaurants en bars, prachtige kustlijn en een Bellagio-style fontijnenpark met licht, lasers, etc. Wij hebben ons prima vermaakt!

Onze reis vervolgde zich verder naar het Noorden, naar Trujillo. In de buurt liggen de tempels van Chan Chan (uit 1300) en van Moche (uit 400). Beide erg indrukwekkend om te zien, vanwege de grootte (Moche met 140 miljoen adobe stenen) en veel reliëfwerk is na 600 of 1600 jaar nog intact.

We gaan nu op naar Chiclayo om daar onder andere de Lord of Sipan te bekijken, die ondersteboven en onthoofd is begraven. Een grote eer blijkbaar... Daarna komt in Tumbes, onze laatste stop voor Ecuador, waar we al een tijdje naar uitkijken: strand! Na 4 maanden is er de laatste dagen een beetje reismoeheid ontstaan, niet in de laatste plaats omdat er telkens wat veel wolken voor de zon zitten. Dus strand! 30 graden en een niet al te koude oceaan is ons beloofd. We zullen zien.

Nog leuk om te weten is dat Jara in vrijwel elk voertuig kan slapen. En binnen no time. Is het een speedboot richting de Islas Ballestas, een jeeprit door de Salar de Uyuni, een kort taxiritje? Voor je het weet ligt Jara te knikkebollen... Bijzonder genoeg valt ze het lastigst in slaap in de nachtbus.

1. Elize:
    Lieve Jara en Martijn,

Wat maken jullie veel gave dingen mee!! Leuk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken :) Ik kan me voorstellen dat het strand een goede afwisseling is, lekker relaxen. Geniet ervan!

Liefs Elize
  2. Dalena:
    Lieve Jara en Martijn!
    Geweldig de Nazca lijnen!! Mooie foto ook! Ik kan me voorstellen dat jullie wel even toe zijn aan zee en strand! Jullie hebben ook veel op grote hoogte gereisd, lijkt me best vermoeiend! Geniet lekker van zon, zee en strand zodat jullie weer genoeg vitamine d opbouwen voor het vervolg van jullie super reis! Xxx Dalena en Rob
  3. Roos & Peter.:
    11 augustus 2014
    Opnieuw een schitterend reisverhaal.
    Wij vroegen ons al een paar dagen af wanneer zijn jullie eens een beetje reismoe. Dat is normaal en als je nu gaat genieten van de zon, de zee en het strand dan is die vermoeidheid ook weer zo over. We lezen het wel weer.
    Groetjes van Roosje en Peter.
  4. Coen:
    13 augustus 2014
    Tinus, ik wil je vaker liggend zien poseren, top! Veel plezier nog!