De laatste loodjes in Zuid-Amerika: Ecuador

2 september 2014 - Dordrecht, Nederland

Helaas hebben wij onze reis moeten onderbreken omdat Martijn's opa is overleden. Wij zijn voor de crematie teruggekeerd naar Nederland en zullen over enige tijd onze reis weer vervolgen. Hieronder het laatste stuk van onze belevenissen in Zuid-Amerika.

We hebben de Lord of Sican en de Lord of Sipan bezocht. Zit qua geschiedenis ongeveer 700jaar tussen, maar zijn beide met rijkdom begraven. De een ondersteboven en onthoofd en de ander tussen 4 vrouwen, een priester, een soldaat, een poortwachter en 2 lama's en een hond. In twee musea zijn de graven nagemaakt: een indrukwekkend gezicht! Talloze maskers, hoofdtooien, oorbellen, staffen, kettingen en nog veel meer van goud, zilver, brons en koraal.

Daarna was het tijd voor strand in Tumbes. We hadden via een goede deal een mooi hotel aan het strand en met zwembad. Heerlijk even uitgerust! Daarna was het tijd om Peru te verlaten en naar Ecuador te gaan, waar onze eerste stop het koloniale Cuenca was. Prachtige gebouwen, kerken en pleinen en fantastische koffie gedronken in een top 10 koffietentje van Zuid-Amerika! Ook erg leuk om de enige westerlingen in de beste disco van de stad te zijn...

We hadden nog niet genoeg strand gehad, dus we zijn naar Montanita gegaan. We hebben daar in een heel relaxed hostel vlakbij het strand gezeten. Naast een aantal dagen heerlijk relaxen was er tijd voor yoga (eerste keer voor Martijn!), surfles voor Martijn (ook eerste keer! Gelukkig geen foto's van...), massage voor Jara (ook geen foto's) en een tour om bultrugwalvissen te zien en te snorkelen. Hoewel het er wel wat bewolkt was (is normaal in de 'winter') was het met 30 graden erg goed te doen.

Daarna met de ergste nachtbus tot nu toe (gewone stoelen, veel gedraai en gerem, iemand die naast ons in het gangpad zat, nachtelijke onderbreking om gefouilleerd te worden voor drugs) naar Quito. Quito heeft nog meer mooie gebouwen, kerken en pleinen dan Cuenca. En Quito heeft in ieder geval 1 uitstekend restaurant: Zazu.

In Ecuador draait het echter vooral om de natuur. Daarvoor gingen we naar de cloud forests van Mindo. We hebben hier over 3,5km aan kabelbanen over en door het bos gesuisd (o.a. in Super(wo)man- en Butterfly- (ondersteboven) posities). We hebben hier door de jungle langs mooie watervallen gelopen. Ook de nachttour langs talloze kikkers, vuurvliegjes, glow-in-the-dark hout, megarups en talloze andere vreemde insecten was bijzonder. Laatste hoogtepunt was bird watching, waarbij we ook een toekan hebben gezien!

1. Toon Janssen:
    2 september 2014
    Gecondoleerd met het verlies van opa, Jara & Martijn niet leuk om zo naar Nederland terug te keren Sterkte! Gr. Toon
  2. Roxana:
    2 september 2014
    Wat een avonturen weer! En sterkte toegewenst!!
  3. Dalena:
    3 september 2014
    Lieve Martijn en Jara, gecondoleerd met het verlies van opa en heel veel sterkte toegewenst van Rob en mij! Het is vast fijn om in Nederland bij je familie wat steun te vinden!
    Hopelijk kunnen jullie ook weer gaan genieten zodra jullie de reis weer kunnen oppakken!
    Dikke kus van ons,
    Dalena en Rob
  4. Peggy:
    3 september 2014
    Lieve jara en Martijn gecondoleerd met het overlijden van opa. Zal vast wel fijn zijn voor jullie en de fam dat jullie hier zijn in NL. Blijven jullie lang maw wanneer vliegen jullie weer verder? Sterkte Lfs peggy