The story continues: Aqaba (Jordanië)

26 september 2014 - Petra, Jordanië

Na een kleine drie weken in Nederland te zijn geweest, zijn we de 16e richting Aqaba (Jordanië) vertrokken. De tickets waaruit we konden kiezen hadden allemaal een nadeeltje: of middenin de nacht vertrekken of middenin de nacht aankomen. Middenin de nacht aankomen dan maar. Dus zo gebeurt het dat je om half vier 's nachts op een mini-vliegveld een taxi zoekt.

Een taxichauffeur wilde ons en een ouder Duits echtpaar wel meenemen. Hij wist wel waar ons hotel was en de prijs die wij wilden was prima. Eenmaal aan het rijden bleek niets hiervan waar. De taxichauffeur sprak nauwelijks Engels en belde iemand om te vertalen. Aan hem hebben we uitgelegd waar we heen wilden en hoeveel we wilden betalen. Dat duurde even en bij het onderhandelen (met heen en weer geven van de mobiel) zijn we bijna 2 keer uit de taxi gezet, maar uiteindelijk kwamen we bij het hotel aan.

Daar deed de volgende verrassing zich aan: alles donker. Meerdere keren hard bellen, nog harder roepen en telefoonnummer van het hotel bellen had geen effect. Uiteindelijk maar over het hek geklommen om halverwege het pad de bewaker op een ligbedje tegen te komen. Kostte serieus moeite om de man te wekken...

In de eerste dagen hebben we langs het zwembad gezeten, bij een luxe hotel langs het zwembad gezeten en langs het strand gezeten. Erg inspannend dus... Verder heeft Martijn de PADI duikcursus gedaan. Erg bijzonder om zo onder water langs het koraal en tal van vissen te zwemmen. Alsof je door een aquarium zwemt!

Het is hier een stuk islamitischer dan wij dachten. Totaal gesluierde vrouwen zijn absoluut geen uitzondering, soms met handschoentjes (het is hier 38 graden) en al. Gevolg is ook dat zelfs als Jara een lange broek en shirt met mouwtjes aan heeft er continu gekeken of geroepen wordt. Maar het heeft ook mooie kanten: je ziet niet elke dag iemand zijn kameel (eigenlijk dromedaris) bij de moskee parkeren (foto!).

Wij hebben inmiddels al in de woestijn van Wadi Rum geslapen en Petra bezocht, maar daarover de volgende keer meer!

Al met al: 'Welcome to Jordan'. Dit zeggen ze allemaal tegen ons. Moet een bijzonder succesvolle SIRE campagne zijn geweest...

PS Heel grappig hoe we na 4,5 maand Zuid-Amerika geprogrammeerd waren: de eerste dagen zeiden we nog steeds vaak Si en Gracias.

1. Coen:
    26 september 2014
    Cool, 't is gelukkig nog geen echte islamitische staat ;-)
  2. Toon Janssen:
    26 september 2014
    Mooi dat jullie reis weer van start is gegaan... en wat die nachtwaker betreft, die heeft wel een drukke baan! ha ha
    en dat jullie nog wel wat gracia en si zeggen dat gaat ook wel weer over.
    geniet er van . wacht weer op het volgende reis verhaal.Gr. Toon
  3. Peter:
    26 september 2014
    Bovenal zijn jullie verder gereisd en on the road again.Duiken blijft een beleving zelfs met snorkel.dat alles anders is in een Arabisch land is duidelijk uit jullie verhaal maar hun zouden hier op het strand een acute hartverzaking krijgen als ze bepaalde delen zouden zien van Nderland op een top zomer dag.Alles heeft vele kanten zeker een reis indruk.Hoop niet dat Martijn Jara voor kamelen inruilt dat wil ook nog wel is gebeuren(grapje)veel plezier en ontdekkingsvermogen
    Peter
  4. Dalena:
    26 september 2014
    Ha lieve Jara en Martijn!
    Wat fijn dat jullie weer onderweg zijn en lekker hebben kunnen genieten op het strand! Vast en zeker even een cultuur shock van zuid Amerika naar Nederland naar Jordanië! Geniet van jullie avonturen, wij genieten met jullie mee!
    Liefs en dikke kus en knuffel van mij en Rob!
    Xxxxx Dalena
    Ps: schitterende foto van Jara (in zwart wit): fotomodel! :-)
  5. Pierre van bree:
    26 september 2014
    Fin dat jullie de draad weer opgepakt hebben.Gelukkig is Jordanie een oase van rust in vergelijking met de omringende landen.
    Inderdaad de zwart/wit foto van Jara is heel mooi!
    Veel plezier verder
    Pierre
  6. Roos & Peter.:
    27 september 2014
    Een spannend begin in Jordanie maar niet prettig.
    Gelukkig dat de bewaker als je hem tenminste wakker krijgt heel
    waakzaam is. Ik was benieuwd hoe het er aan het strand toegaat
    met als die mensen en totaal gesluierde vrouwen. Die zie je daar denk ik niet. Benieuwd naar het volgende verslag. gr. Peter.
  7. Berend:
    30 september 2014
    fijn dat jullie weer lekker op reis zijn!