Jordanië - The Sequel

6 oktober 2014 - Delhi, India

Na een week Aqaba was het tijd voor de woestijn van Wadi Rum. Bij Rum village aangekomen worden we ontvangen door Ibrahim. Ibrahim is een bedoeïnenzoon en gaat binnenkort trouwen. Het hele dorp komt op zijn bruiloft: 1800 man! We vroegen of er ook mensen uit het dorp naar Aqaba of Amman verhuizen. Ibrahim: 'No. We are like fish, if we move out of the tank, we die.' Of het 's nachts koud werd. 'Yes, it will cool down at night.' Veel kouder? 'Yes, much colder.' Hoe koud dan? 'Maybe to 20 degrees celcius.' Wij lachen. 'What is funny?' Wij: 'We thought it would be cold. We have had temperatures of minus 15 without any heating.' We denken dat hij dit nog steeds niet gelooft...

Wadi Rum zelf is erg indrukwekkend. Rode zandduinen, rotsformaties, loslopende dromedarissen, canyons, oude inscripties en de geest van Lawrence of Arabia (Google zelf!). Tel daar de gids die thee op houtvuur maakt en op zijn gitaar tokkelt met lunch en met je haren wapperend in de wind achterin een pick-up onder een strak blauwe hemel zitten bij op en het is een prachtdag. Dan beginnen we nog niet eens over de zonsondergang, bedoeïnenliedjes bij een kampvuur en het slapen onder een schitterende sterrenhemel...

De volgende dag was het tijd voor het volgende hoogtepunt: Petra! Deze in het begin van onze jaartelling uit de rotsen gebeitelde stad is niet voor niets een van de 7 nieuwe wereldwonderen (onze eennalaatste, alleen de Taj Mahal nog en die komt binnenkort!). Na een kilometer lange rotsspleet kijk je ineens op de Treasury - werkelijk adembenemend. In Petra liggen allerlei tombes die zijn uitgehouwen uit de rotsen met allerlei kleurschakeringen. Een compleet amfitheater voor 3000 man uit de rotsen gebeiteld en nog een hoop meer. We hebben hier in 2 dagen 40km rondgelopen en geklommen (spierpijn!) en "het is hier fantastisch!" Met geen pen te beschrijven (dus typen we het maar...)

Het openbaar vervoer is in Jordanië wat beperkter dan wij dachten (in dat kader: uitvinden dat je taxi's ook op de meter kan laten rijden bespaart ook een hoop gezeur...), dus zijn we vanaf Petra meteen naar Amman gegaan. Middenin Amman ligt de Citadel. Deze heuvel wordt al sinds 5000BC gebruikt, waardoor je een combinatie van oude grafgrotten, Romeinse tempels, Byzantijnse verdedigingsmuren en een Mughal paleis hebt in 1 complex. Een mooie combinatie. Amman zelf is geen wereldstad. (Trouwens, hoewel Jordanië westerse trekjes heeft en prijzen niet echt laag zijn, heeft de gemiddelde Jordaniër het niet bepaald goed.) Het heeft een aantal leuke cafés en restaurants en een paar grote shopping malls in een buitenwijk (niet geweest), maar verder eigenlijk weinig. We hadden trouwens wel een ontzettend chill guesthouse met mooi uitzicht, een leuke Nederlandse eigenaar, een heerlijke tuin en super ontbijt! Oh ja, het koninklijk automuseum is ook top!

Een van onze uitstapjes was naar Madaba. Deze stad is vooral bekend vanwege de mozaïeken uit de 6/7e eeuw. Erg mooi om te zien. De bekendste is de Madaba map met een afbeelding van de heilige Christelijke plekken in de buurt (van Jerusalem tot de Sinaï) en moet 2miljoen steentjes gekend hebben. Wat een monnikenwerk (letterlijk?!) moet dat geweest zijn!

Ook Jerash stond op ons lijstje. Hier liggen de overblijfselen van een oude Romeinse stad met meerdere amfitheaters, een hippodroom, verschillende triomfbogen, badhuizen, collonated streets en tempels voor Zeus en Artemis. Zeker de moeite waard!

Na 2,5 week Jordanië zat het er op. We zijn op de uiterst comfortabele tijd van 01.45 uur naar Muscat in Oman gevlogen om daar over te stappen naar Delhi! Vlak na aankomst werd al duidelijk dat India anders is dan we tot nu toe gezien hebben.... (cliffhanger)

1. Toon Janssen:
    6 oktober 2014
    Zo weer een goed verhaal, volgens mij zij jullie in de voetsporen van "Indiana Jones" gestapt in PETRA zijn hoed ligt nog daar ergens ...ha ha: nee zonder dollen het was weer genieten mooi verhaal en hele mooie foto's en die cliffhanger...daar ben ik zeer benieuwd naar. Gr en fijne reis verder! Toon.
  2. Dick Mulder:
    Ha Martijn en Jara,

Bedankt voor wederom een mooi verhaal. Martijn, je krijgt de groeten van Lourens N van Stolp. Heb ik een nieuwe zaak mee. Hij was stomverbaasd over jouw vertrek. Ik heb natuurlijk gezegd dat we schoon genoeg van je hadden. Geloofde hij toch niet.
  3. Roxana:
    6 oktober 2014
    Wat een geweldig verhaal weer!! Super gaaf!! Kan niet wachten op jullie volgende verhaal!!
  4. Pierre van bree:
    6 oktober 2014
    Weer een boeiend verhaal en mooie foto's . Vooral Petra lijkt me indrukwekkend.Dat jullie nu al in India zijn.Tijd gaat snel.Sneller dan de post in uit Argetinie.Kreeg gisteren de mooie kaart van de Perito Moreno van 11 mei !Veel plezier in India !
  5. Peter:
    6 oktober 2014
    goed strak verhaal zo te voelen een mooie overgang naar nog meer hitte.trouwerij in de woestijn goed voorbeeld doet goed volgen(grapje)heel veel ,plezier in india wacht op het nieuwe verhaal grPeter
  6. Roos & Peter.:
    6 oktober 2014
    Geweldig wat je in zo'n korte tijd allemaal kunt meemaken.
    Van Zuid Amerika naar Jordanie even ademhalen en dan ben je alweer in Delhi. Prachtig verhaal vanuit Jordanie maar het verhaal uit Delhi zal naar ik verwacht twee kanten hebben.
    Ik ben benieuwd. Groetjes Peter en Roosje.
  7. Elize:
    7 oktober 2014
    Leuk weer om te lezen. Bijzonder dat jullie met zoveel verschillende culturen in aanraking komen!
    Fijne tijd in India :)
    Liefs van Elize
  8. Dalena:
    8 oktober 2014
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's! Ik vond het erg romantisch klinken, jullie toch in Wadi Rum en Petra! ;-) Jullie zien er echt goed uit! :-)
    Dikke knuffel van mij en Rob
    xxxx