Peru: Inca Trail ! (en meer)

1 augustus 2014 - Ica, Peru

Wat een tocht! Door prachtige natuur langs verschillende Inka ruïnes met als spetterend einde Machu Picchu. De trektocht duurt 4 dagen over 43km maar wel met één dag 5uur klimmen en 1600m stijgen en een andere dag 4uur en 1800m dalen. De rest wordt eufemistisch 'Inca flat' genoemd en is - you got it - alles behalve vlak. Rotstrappen op, heuveltje af, zigzag omhoog, kniehoge stappen omlaag. Ook indrukwekkend zijn de chaski's; de dragers. Zij lopen dezelfde tocht met 25kilo op hun rug (vroeger zelfs 45kilo, maar nu zijn er regels en wordt de rugzak iedere ochtend gewogen) en rennen zelfs verschillende stukken. Onze oudste drager was 54jaar en deed dit werk al 10jaar!! Wij mogen trouwens onszelf ook op de borst kloppen; we liepen telkens in de voorhoede.

Nogmaals: de tocht is prachtig en loopt door de hoogteverschillen door high jungle, regenwoud, cloud forrests, jungle (en we missen er vast nog een). We waren ook verbaasd over het eten. We hadden een groep van 14, waarbij 2 gidsen meeliepen. Tijdens het lopen passeren talloze chaski's. Onze groep had er 21, waarvan 1 kok. (In totaal starten er 500 mensen per dag met de Inca Trial, 200 toeristen en 300 gidsen&chaski's.) Tegen de tijd dat je bij de lunchplek bent staat er dan ook al een kooktent en eettent met tafels, stoeltjes en tafelkleed en al. Er wordt een 3-gangenlunch geserveerd met als hoofdgerecht soms zelfs een 6-tal bereidingen! En voor alle 3 (voor de oplettende lezer: de 4e dag is vooral Machu Picchu en moet je zelf je eten kopen) de dagen wordt dus al het eten meegesleept. Mind you: niet alleen voor de 14 gasten, maar dus voor 37 man. Na de lunch vertrekken wij weer en ruimen de chaski's alles op om ons daarna weer voorbij te hollen, zodat op de overnachtingsplek alles weer klaarstaat voor de afternoon thee (met popcorn!) en onze tentjes opgezet zijn. Diner is dan 2 gangen, maar ook erg goed.

De laatste dag is het nog 2 uur lopen naar Machu Picchu en heb je kort na zonsopgang prachtig uitzicht op de Inca ruïne. De stad zelf ligt prachtig tussen de bergen en is ook zelf van topkwaliteit met tempels, stromend water, huizen en terrassen. Oh ja, en 2998 andere toeristen. Tot slot dan nog een paar minpuntjes van de trail: ultiem smerige WC voor 50man, slaapmatje van 1cm dik met gekneusde heupen tot gevolg, de 3e dag uren regen met zelfs wat natte sneeuw en hagel en de nachtelijke kou.

Maar laten we beginnen waar we gebleven waren. De bus uit Bolivia bracht ons in Puno, waar we de Uros eilanden hebben bezocht. Dit zijn drijvende eilanden gemaakt van riet. Zoals één van de bewoners ons vertelde: als het hard waait slaat er soms een los en moet die teruggesleept worden. Aparte ervaring om op een soort waterbed van riet te lopen. De bewoners zijn eeuwen geleden zo gaan leven om de onderlinge oorlogen te ontwijken, maar tegenwoordig is het puur een toeristische attractie. Niettemin zijn de 82 eilandjes de moeite waard; uniek in de wereld zo is ons verzekerd!

De volgende stop was Arequipa; een statige stad met een prachtig plein. Een typische stad om heel weinig te doen, in de zon te zitten, sapjes te drinken (je kunt trouwens op heel veel plekken tijdens onze reis sublieme vruchtensappen krijgen!), te ontbijten op het dakterras en goede restaurants te bezoeken. De stad heeft ook nog een extreem groot klooster (paar voetbalvelden groot), dat 's avonds magisch verlicht is met kaarsen en haardvuren.

Daarna was het op naar Cusco. Naast de Inca Trail is ook Cusco zelf erg de moeite waard. Het was de hoofdstad van de Inca's en de fundamenten van veel gebouwen (vooral kerken) zijn overblijfselen van Inca tempels. Vanuit hier ook nog de Inca ruïnes van Pisaq en Tipon bezocht. De een uitgespreid over prachtige bergen en de ander een voormalige koningstuin. Verder ook hier veel zon, sapjes en een overijverige kapper. Zo overijverig dat Martijn zich niet kan herinneren zulk kort haar te hebben....

Nu op naar de Nasca lijnen!

1. Roxana:
    2 augustus 2014
    Ziet er echt heel gaaf uit!!

Geniet ervan!!
  2. Peter Karelse:
    2 augustus 2014
    Wat een beleving zo te zien op de foto's.en wat een geluk op zo een hoogte toch even de volle glorie van de Inca stad te zien.En dan ook nog goed verzorgd worden.Die lijnen zijn nog ouder en mystieker dan de Inca"s.Als je de kans krijgt vliegen is de beste optie.
    Veel lekkere sap van vruchten verser kan denk ik niet.
    Martijn en Jara nog veel reis plezier.Peter en Tiny
  3. Annelies en Ger:
    Hallo Jara en Martijn
    Het moet geweldig zijn wat jullie allemaal meemaken, en zien.
    Machu Picchu en de inca stad.
    Groetjes Ger en Annelies.
  4. Marjolein & Terrence:
    3 augustus 2014
    Wat een bijzonder verhaal! Respect voor de chaski's, wat een beroep!
    Jullie halen alles eruit wat erin zit zo te lezen, je kan straks je eigen lonely planet schrijven :D
    Geniet van alles wat nog komen gaat!
  5. Toon Janssen:
    3 augustus 2014
    Een goede dag Jara & Martijn.
    Wat een klim dat was volgens mij wel werken? en petje af voor die chaski's ! mooi dat ze voor een tafeltje dekje hebben gezorgd. en fantastisch het verslag van de klim en de foto's jullie weten het kijk weer uit naar de volgende. geniet er van .Gr. Toon
  6. Dalena:
    Hoi Jara en Martijn
    Wat een geweldig avontuur, dat moet echt fantastisch geweest zijn. Jullie zien er ontzettend goed uit op de foto's, heerlijk ontspannen! Geniet ervan!
    Xxx Dalena en Rob
  7. Roos & Peter.:
    Hoi Jara en Martijn,
    Wat maken jullie veel mee. Opnieuw stof voor een boek.
    Bij de Inca's, daar wil ik van jullie nog meer van horen als je terug bent. Martijn mag blij zijn dat er nog haren op zijn hoofd staan dat was vroeger daar wel eens anders.
    Wij zijn benieuwd naar het volgende verhaal.
    Heel veel groetjes van Roosje en Peter.