Forten, waterpaleizen en tempels met rode oortjes

29 oktober 2014 - Varanasi, India

Udaipur zal de meesten niets zeggen. Octopussy des te meer. De twee zijn echter eeuwig verbonden, omdat een groot deel van de film er opgenomen is. Het paleis in het meer, de stad eromheen, het hotel waar Bond verblijft, het fort waar de bad guy woont. Wij hebben het allemaal gezien. Inclusief de film zelf trouwens, die in ieder zichzelf respecterend restaurant elke avond gedraaid wordt. De film is trouwens uit 1983, maar er is bitter weinig veranderd. De rickshaw's zijn hetzelfde, de markt is hetzelfde en ga zo maar door.

De blauwe stad Jodhpur was de volgende bestemming. Blauw is de kleur van de hoogste caste in India, de Brahman. Die besloten in Jodhpur hun huizen lichtblauw te verven. Velen volgden, waardoor de stad nu veel blauwe huizen heeft. De belangrijkste reden om Jodhpur te bezoeken is echter het fort annex paleis dat boven de stad uittorent. Dit is de real deal. Het is nog eigendom van de huidige generatie maharajas, heeft tal van kunstschatten, goede mythes over ingemetselden mensen om een vloek op te heffen, kanonsgaten in de muur en ijzeren pinnen op de fortdeuren om te voorkomen dat olifanten die in kunnen beuken! En als de maharaja overleed dat storten al zijn vrouwen en concubines zich ook op de brandstapel waarin zijn lichaam werd verbrand... Wat wil je nog meer?

Een modern paleis? Kan. De stad heeft ook nog een paleis uit 1930/40 dat een van de grootste ter wereld is met 365 kamers. Je kunt er ongeveer 11 bezoeken, maar de rijkdom spat ervan af. Uiteraard ook hier weer een autocollectie met de nodige RollsRoyces.

Na Jodhpur zijn we met een voor de verandering redelijk comfortabele nachttrein terug naar Delhi gegaan om vanuit daar naar Amritsar te gaan. In Amritsar staat de Gouden Tempel; een van de allerheiligste plekken voor Sikhs. Sikhs kun je altijd eenvoudig herkennen aan hun tulband. Ze knippen hun haar ook niet. De Gouden Tempel ligt in een heilig complex in 'the pool of Nectar', ofwel een groot waterbassin. Een zeer indrukwekkend gezicht! Zeker omdat je dit met duizenden andere pelgrims ziet. Het complex heeft ook een gratis restaurant voor iedereen, dat als een strakke lopende band georganiseerd is met honderden vrijwilligers! Ze voeden 60.000 mensen per dag!!! Een heel bijzonder gezicht.

Amritsar is ook de plaats van 1 van de grootste politieke slachtingen ooit. In 1919 hebben de Britten hier 1500 ongewapende onschuldig demonstrerende Indiërs neergeschoten, waaronder ook veel vrouwen en kinderen! Bij de memorial zie je de kogelgaten nog zitten. Daar wordt je heel stil van.....

We kennen allemaal de reclame over SinterKerst&Nieuw. In India vieren ze dat echt! Het heet Diwali en was op 23 oktober. Het is voor de Hindi's nieuwjaar, ze steken vuurwerk af, hangen overal Kerstlichtjes op (hele blokken van huizen zijn kleurig verlicht) en geven elkaar (en vooral de kinderen) cadeautjes. En iedereen wenst je Happy Diwali!

Tijdens Diwali zijn we van Amritsar een laatste keer naar Delhi gegaan, waar we onder andere het National Gandhi Museum gezien hebben. De grote lijnen kenden we, maar het verhaal van Gandhi is er één om heel stil van te worden. Vervolgens met de nachttrein naar Khajuraho, waar prachtig gebeeldhouwde Hindi-tempels van duizend jaar geleden staan. Niet alleen vanwege de verfijndheid zijn deze tempels bekend, maar ook vanwege de afbeeldingen zelf. Zie onze foto's en oordeel zelf...

Een intermezzo over treinkaartjes in India. Je kunt in India niet alleen treinkaartjes kopen, maar ook een plek op de wachtlijst. Als mensen dan cancelen, kun je uiteindelijk een kaartje krijgen. Dat kaartje kan dan een stoel (of bed) zijn of alleen maar het recht om in te stappen, waarna ze in de trein een stoel voor je gaan zoeken (bedenk dat een trein hier gerust 200m lang is!?). In tegenstelling tot wat je denkt, lopen wachtlijsten makkelijk op tot 250 man en wordt er ook veel gecanceld. Wij hebben al meerdere keren met een wachtlijstplek van rond de 20 (in een betere klasse met minder plekken) gewoon meegekund.

Vanuit Khajuraho wilden we naar Varanasi. We hadden wachtlijstplek 5 en 6, dus dat ging helemaal goed komen leek ons. Fout! Uiteindelijk kregen we maar 1 kaartje. Dus wij een nacht extra in Khajuraho en de volgende dag 4 uur met de taxi naar Satna, zodat we daar de dag erop de trein konden pakken. We hadden wachtlijstplek 3 en 4 dus dit moest zeker goed komen. Opnieuw fout! Omdat ook de komende treinen alleen wachtlijstplekken hadden en je in Satna nog niet dood gevonden wil worden, hebben we er nu een (naar Indiase maatstaven) zak geld tegenaan gegooid en zitten we in de taxi naar Varanasi.

SPOILER ALERT! Wij gaan naar Nepal! Na Varanasi gaan we naar het Noorden reizen om Nepal te bezoeken en daar oostwaarts doorheen te reizen. Dit lag niet op de planning, maar de gelegenheid maakt de dief! Er wacht ons de geboorteplaats van Buddha, natuurparken, Tibetaanse monniken en prachtig berglandschap met de Himalaya.

1. Dalena:
    29 oktober 2014
    Lieve Jara en Martijn!
    Wat gaaf weer jullie verhaal en foto's! Super veel plezier in Nepal; vrienden van ons kwamen er net vandaan en vonden het fantastisch!
    Dikke kus van mij en Rob
    xxxxx
  2. Roos & Peter.:
    30 oktober 2014
    Hallo Jara en Martijn,
    Wat maken jullie veel mee en wat interessant om jullie belevenissen zo te kunnen volgen. Ik merk ook al een beetje routine bij jullie in het reizen met alle onverwachte gebeurtenissen. Veel schitterende kunst hebben jullie gezien.
  3. Pierre van bree:
    31 oktober 2014
    Indrukwekkend wat jullie weer gezien hebben!India lijkt me geweldig.Foto van de man met de grote tulband is heel speciaal!Ben benieuwd wat Nepal jullie brengt.Groetjes Pierre
  4. Elize:
    3 november 2014
    Weer veel meegemaakt! Ben benieuwd wat jullie meer te weten zijn gekomen over Gandhi.
    Gaaf dat jullie de geboorteplaats van Buddha bezoeken, benieuwd naar het verhaal daarvan. Have fun!