Rio: rivier van januari

13 april 2014 - São Paulo, Brazilië

Op dit moment staan we in de file om Rio achter ons te laten en naar Sao Paulo te gaan. Tijd om onze versie van Rio te geven:

- Rio is a lack of creativity combined with a geographical error, aldus onze gids. Reden: Janeiro betekent januari; de maand dat de Portugezen hier aan kwamen en dachten dat ze een rivier (Rio) zagen, terwijl het natuurlijk een baai is.
- Een Braziliaans vals paspoort is een van de duurste ter wereld, omdat iedereen een Braziliaan kan zijn. Naast de Portugezen en Spanjaarden zijn ook de Duitsers en Italianen hier een tijd geweest en de Afrikanen 'they came from Africa', zoals onze gids het - waarschijnlijk onbedoeld - eufemistisch uitdrukte.
- Er zijn gigantisch veel buslijnen en dus nog veel meer bussen, die werkelijk als idioten rijden, terwijl we al heel wat gewend waren... Als je bij een bushalte wil opstappen, wordt er een noodstop gemaakt of vrij vaak zelfs gewoon doorgereden. Ondanks dat lijkt er een soort van logica in te zitten. Maar daar kom je natuurlijk pas op de laatste dag achter.
- Op de stranden liggen slechts een handvol vrijwel naakte mensen. Dit zijn echter verlepte oude mannen in tanga in plaats van bloedmooie vrouwen.Wij waren er doordeweeks...Misschien zijn ze er wel in het weekend?
- Arbeid is zo goedkoop dat mensen in liften zitten met als taak op de knopjes te drukken. Stel je voor: een lift van 70x120 met een man op een stoeltje erin, waarbij de lift enkel van de begane grond naar de eerste verdieping kan. Bittere noodzaak om daar hulp bij te krijgen. Oh ja, als je ze niet vertelt welke verdieping je heengaat (omdat het juiste knopje al is ingedrukt), drukken ze gewoon alle verdiepingen in (ook bij die van 10 etages). Heel handig.
- Overal worden gebouwen gerestaureerd en wordt er nieuwe infrastructuur gebouwd. Tot voor kort zou dit allemaal zeker klaar zijn voor het WK in juni; inmiddels is het zeker klaar voor de Olympische Spelen in 2016. Zeker weten!
- Een favela is geen sloppenwijk. Een favela is een wijk met illegaal gebouwde huisjes, met in veel gevallen een levendige drugshandel en mensen die niet betalen voor electriciteit, water, TV, etc. Een tour door een favela is wel een aanrader: kriskras straatjes met allerlei stenen bouwsels met winkeltjes en een wirwar van mensen en eletriciteitsdraden. Hoe je kabelTV krijgt? Organiseer een bbq en nodig de juiste mensen uit, die sluiten het dan ff aan. Feitjes: Rio heeft ongeveer 1000 favela's met in totaal 2 miljoen mensen erin. Wij zijn in de grootste geweest, waar naar schatting 200.000 man leven; officieel maar 70.000 trouwens.
- We bedachten een dag extra te blijven en leerden dat een foto van een Airbnb / homestay accommodatie iets heel anders kan zijn dan de accommodatie zelf. De verschillen: 2 grote katten die overal opspringen en zelfs in de badkamer welkom zijn, overal kattenharen, onze kamer bezaaid met spullen van de eigenaar (een hamsteraar waardig), een propvolle koelkast met spullen die wij al weggegooid hadden, idem badkamer met de world largest haarbal in het putje en een overvol wcpapierbakje (3x woordwaarde) om de belangrijkste te noemen. Conclusie: zo snel mogelijk met gierende banden hier weg volgens Jara.

Rio is een prachtige stad, met mooie stranden, prachtige gebouwen en goed eten. De toeristische stukken liggen langgerekt langs de baai en de oceaan. De kathedraal is uniek in zijn soort (zie hieronder) en het Teatro Municipal is heel erg mooi. Het beeld van Christus en de kabelbaan naar de Sugarloaf, beide met prachtige uitzichten, mogen ook niet ontbreken. Een uitstap naar het koloniale Petropolis is een aanrader. Prachtig gebouwen (buiten en binnen), kroon met 700 diamanten en de mogelijkheid om als de bewaker even niet oplet achter het bureau van meerdere oud-presidenten te zitten (foto!).

Kijk onder de tab foto's voor ons bezoek van Rio in beeld. Op naar Sao Paulo!

1. Sanne:
    13 april 2014
    Te gek! De foto's zijn prachtig! Ik kijk uit naar jullie volgende blog :)
  2. Annemarie:
    13 april 2014
    Super leuk om zo een indruk van Rio te krijgen!
    Jullie hebben al veel gedaan in die paar dagen.
    Blijven genieten!
  3. Rob:
    13 april 2014
    Leuk dat jullie reis gestart is! Haha gas erop! :)
    Hoe gaat het met jullie?
    Xx
  4. Pierre van bree:
    13 april 2014
    Leuk verslag en mooie fotos.Dat is al een goed begin!
  5. Lau&Mar:
    13 april 2014
    Gaaf verhaal en leuk om mee te lezen! Geniet er weer van daar.. Lekker doorschrijven en foto's maken;) Enjoy!
    Liefs
  6. Jan en Herma:
    13 april 2014
    Tja, wat moeten we nog zeggen ,na al die positieve reacties
    good-luck
    Jan Herma
  7. Willem:
    14 april 2014
    Leuk verslag en mooie foto's. Blijven genieten en op naar jullie volgende belevenissen.
    liefs
    Willem
  8. Dalena:
    14 april 2014
    Geweldig, geniet ervan! Blij om jullie zo te zien lachen op alle foto's! Xxx
  9. Roos & Peter.:
    14 april 2014
    Bij het begin van de reis zit de vaart er wel in lees ik.
    De foto's laten duidelijk zien dat het jullie goed gaat.
  10. Karlijn:
    17 april 2014